REMEMBER - MODEST MORARIU


REMEMBER

Modest Morariu


Modest Morariu (11 august 1929 - 15 aprilie 1988)  un om de aleasă cultură, cum puţini a avut această ţară, provine dintr-o ilustră familie de intelectuali buco-vineni, între care mitropolitul Silvestru Morariu-Andreevici şi fiul acestuia, Vasile Mo-rariu (coleg şi prieten cu Mihai Eminescu).
A absolvit Facultatea de Filologie a Universităţii bucureştene, secţia limba şi literatura franceză (1954), după care a lucrat la Editura  Meridiane, devenind, în 1969, redactor-şef şi având o contribuţie esenţială în lansarea şi susţinerea unor colecţii de mare rafinament, precum „Biblioteca de artă” sau „Curente şi sinteze”.
Ca poet, a debutat în revista Steaua (condusă de A. E. Baconsky), revistă des-pre care Mircea Scarlat scria că este: „prima tentativă publică de a ieşi din închisoarea dogmatică, alături de Petre Stoica, Mircea Ivănescu, Liviu Călin şi Cezar Baltag, considerând, în acelaşi timp că: fără memorabila (şi riscanta…) deschidere culturală realizată de Steaua este greu de imaginat impunerea generaţiei lui Nichita Stănescu şi întreaga resurecţie a liricii româneşti postbelice. (Din postfaţa la volumul antologic Naşterea nostalgiei – Editura Cartea Românească, 1984).
Referindu-se la zilele „noastre”, încă nu pe atât de aberante în 1979, când ese-istul scria, despre „relativ şi absolut”, în volumul apărut la Editura „Eminescu”: „În acest secol în care seismele sociale au generat concepţii totalitariste şi genocide, aco-perind fizionomia individuală a omului cu o mască de suferinţă (...) când gândirea deznădăjduită comunică un sentiment al absurdului într-o lume ce întâmpină apelul omenesc cu o tăcere iraţională (...), când evoluţia rapidă a ştiinţei, încărcată adeseori cu negre ameninţări, modifică de la o zi la alta raporturile omului cu Universul, posi-bilităţile fantasticului se lărgesc în mod considerabil

Să rămânem, totuşi, la poezia încântător ironică, dar în egală măsură gravă, a poetului Modest Morariu

ACVARIU

Tu erai sirena şi eu delfinul
şi ne-mbrăcasem în culori sclipitoare
şi înotam în acvariul luminos
unul spre altul.
Cu ghirlande de scoici în solzi
scriam cupole şi cercuri perfecte.
Acela care trebuia să ne prezinte
drept marele miracol al secolului nostru
dormea dus, sala era încă pustie, şi el
uitase poate chiar de noi, iar noi nu ştiam
că nici acvariul nu mai există,
că plutim eliberaţi de cerul înalt
şi oricând am fi putut evada
numai că nu ştiam.    

VIAŢĂ DE INTERIOR 

Întotdeauna caut să fim doi
şi-mi pun alături scaunul gol
să-mi ţină de urât.
Beau ceai, aprind o ţigară,
pun pe masă cartea deschisă
oferindu-mi o clipă de răgaz
şi întreb scaunul gol:
„Ţi-e bine, nu-i aşa?”
El dă din cap, spune că da,
şi-apoi tăcem amândoi,
gheaţă
sau într-o seară melencolică
sau într-o dimineaţă aburită
ca un pahar cu apă de la gheaţă.

Vizavi, pe antenă, stă un guguştiuc.
El şuierp, eu îi răspund,
scaunul aplaudă şi-mi spune:
„Ce frumos imiţi tu guguştiucii!”
şi râdem împreună de cuvântul „guguştiuc”,
care-i foarte amuzant.
Îi torn o cană cu ceai
şi el bea clipind peste buza ceştii
cu ochii umezi şi afectoli,
iar eu îi spun: „O, veşnic am să-ţi torn ceai,
şi veşnic tu îmi vei clipi
cu ochiii umezi şi afectoli”.
Dacă-i muzică bună
îl invit la dans
şi dansăm, dansăm nebuneşte,
până ameţim.
Îi ofer apoi braţul galant
şi ne-ndreptăm împleticit
spre cotlonul său preferat
unde adoarme surâzător,
după care îmi văd de treburi
rostind din când în când
ca oamenii suciţi
care-şi închipuie că sunt singuri.
„O scaun etern,
credinciosul meu scaun!”

DE-A ISTORIA

Un hoţ deghizat în poliţist
urmăreşte un poliţist deghizat în hoţ
având misiunea să demaşte
un hoţ deghizat în poliţist
şi având misiunea să demaşte
un poliţist deghizat în hoţ.
Cu infinite precauţiuni el se strecoară
printre poliţiştii în uniforme de hoţi
care s-au infiltrat printre hoţi
şi pun la cale stârpirea definitivă a hoţilor
care în uniforme de poliţişti
s-au infiltrat printre poliţişti
şi pun la cale stârpirea definitivă a poliţiştilor.
Totul funcţionează impecabil.
Doar câteodată mai survin mici confuzii

MARELE NAPOLEON

Dimineaţa la micul dejun
valeţi-i aduceau lui Napoleon
obişnuitul castron cu grenadieri,
plutind în suc propriu şi înarmaţi până-n dinţi,
Napoleon îi culegea delicat în furculiţă,
îi contempla înduioşat,
„Ce oameni minunaţi sunt grenadierii mei,
şi buni, şi nobili, şi viteji”
gândea şi-i ronţăia cu ochi înlăcrimaţi
scuipând baionetele.
Iar bunii şi vitejii grenadieri
strigau cu voioşie: „Trăiască împăratul!”

IZGONIREA DIN PARADIS

Neaşteptat s-a ivit şarpele dintre dune,
şi-a rostogolit între noi
mărul de culoarea amurgului,
şi noi l-am împărţit
cu neîngăduită bucurie.
Umbra de tamarisc se chircea nevăzut,
dar marea încă surâdea
cu dinţi albaştri.
Tăcerea a căzut dintr-o dată,
când marea s-a-ncruntat
în verde veninos,
şi noi ne-am privit înfricoşaţi.
Ne-am îmbrăcat în grabă,
ascunşi în hăţişul ghimpos
de măslini sălbatici.
Şarpele s-a făcut vânt;
se-ncolăcea pe dune
şi arunca în noi cu nisip;
cu gurile pline de nisip
am alergat spre casă,
în timp ce marea ne huiduia din urmă.

MEMORIA SENILĂ

Stau câteodată de vorbă cu inima mea
cum aş sta la taclale cu un veteran
încrustat de glorioase cicatrice.
Povesteşte-mi, rogu-te, îi spun,
cum ţi-au fost izbânzile la Austerlitz,
la Mărăşeşti, la Verdun?
şi cum ţi-a fost apusul sângeros la Waterloo?
Ea-şi drege vocea,
mută paharul din loc,
se uită fix la mine cu ochii pâcloşi,
după care, stupid, începe să-mi recite
toate frazele gata ticluite
dintr-un plicticos manual de istorie.

INOCENŢĂ

Iacobinii plângeau,
Girondinii plângeau,
plângeau menşeviţii şi cadeţii.
Hitler plângea,
Napoleon plângea,
iar cot la cot cu el
plângea amarnic Machiavel:
Vai! De ce toate astea!?
Nero plângea cu Torquemada,
Iar Ţepeş Vlad cu Asurbanipal
Plângeau şi ei:
Vai! De ce toate astea!?
Ohrana Plângea,
Gestapoul plângea,
Regele-Soare plângea:
Vai! De ce toate astea!?
Un fluviu, o mare, un ocean,
lacrimi de sânge, de foc, de crocodil
scaldă câmpiile lumii.
Baionetele plâng,
archebuzele plâng,
Jean-Paul Sartre plânge:
Vai! De ce toate astea!?
Eu plâng, tu plângi, el plânge,
noi plângem ascuţind cuţite,
cu cuţite între dinţi, în burtă şi-n suflet.
Lacrimi de foc, de crocodil şi de sânge
îneacă buna, blânda noastră Terra care plânge.

IMN
 
Împreună cu marele său prieten, poetul Petre Stoica
Nu, eroii nu poartă cununi de laur
şi nu surâd cinegetic în triumfale cvadrige.
Mint cărţile de istorie!
Eroii au feţe scofâlcite,
un ficat chinuit le mâhneşte privirea,
iar zâmbetul lor silit dezveleşte
gingii cu negre cioturi.
Eroii aşteaptă cu emoţie
ajutorul de şomaj
ca să cumpere salamuri ieftine
pentru copiii lor timizi,
şi daruri umile
pentru nevestele lor ofilite.
Vai! dinţii eroilor nu sclipesc pe ecrane.
Aceia-s dinţii celor care le joacă rolurile
şi le dau putinţa să se vadă
aşa precum şi-ar dori.
Eroii n-au ce căuta în manualele de istorie
printre personaje atât de distinse
care se foiesc în paginile lor.
Pentru că ei se usucă în mansarde
spre dispreţul pisicilor;
pentru că mucegăiesc în subsoluri
spre scârba paianjenilor;
pentru că putrezesc pe câmpul de bătaie
spre înduioşarea viermilor.
Pământul e culoarea eroilor
pământul care-i înghite şi-i mestecă bine
ca să-i scuipe în piramide şi obeliscuri măreţe.

RECONSTITUIRE

Aici a fost ceașca de ceai,
aici lumina punea o pată
pe vechea gravură cu doi indieni
privind vaporul cu zbaturi pe Amazon;
acolo, pe cer, era un nor,
întâi centaur, spuneai, apoi arhipelag,
și-n cele din urmă sirenă.
Un flaut aburea amurgul
și descânta în ochii tăi
râuri mici, albastre și dulci,
iar tu în fotoliu,
îmblânzeai șerpii sfioși
iscați din fumul de țigară.
Cu toate aceste amintiri,
acum, aici, refac prezența ta.
Iată ceașca, țigara fumegând
și-un nor nestatornic pe cer,
dar toate acesta n-au nici un înțeles,
și nu mai știu de ne desparte
un milion de ani, o clipă,
sau numai perdeaua subțire
din fum de țigar

DON QUIJOTE ÎNVINS

„Durerea mea e mai puternică decât mine.
Mânia mea e mai puternică decât mine.
Spaima mea e mai puternică decât mine.
Mândria mea e mai puternică decât mine.
Umilinţa mea e mai puternică decât mine.
Biet suflet închis într-un cadavru,
mă zvârcolesc în cuşca mea prea dureroasă
sub cerul attât de adânc.


NEOBOSITA AŞTEPTARE

Oh! nimic nu s-a schimbat
de la plecarea ta, nimic, iubito
și toate sunt exact cum le-ai lăsat,
- într-o încremenită așteptare,
...sigur, scrumierele sunt pline, e firesc,
și sticlele goale ce zac răsturnate...
...dar praful nu schimbă nimic,
praful e de fapt semnul calm
al neobositei statornicii...
...sigur, trebuie să mă rad,
știi doar ce repede crește barba...
...nu! portolacii începuseră să moară
încă pe vremea ta, și-apoi scheletele lor
sunt destul de decorative, în fond...
...bine, bine, dar zidurile crapă oricum,
chiar piramidele, oricât ar fi de piramide...
...nu, nimic nu s-a schimbat...
...cutele din jurul gurii?
dar le aveam, nu-ți amintești?...
...oh, mâinile tremură de emoție doar...
...sunt același, te asigur...
Dinții? Nu! chiar adineaori mi-au căzut.
Oricum erau condamnați...
Nu! acestea nu-s semne...
...Unghiile sunt vinete de frig;
de ce tot cauți acum pretexte,
când totu-i neschimbat, încremenit,
precum a fost dintotdeauna?
...Vai! te-ai speriat! Dar tot mucegaiul
care-a-nflorit pe mine
se va topi la prima ploaie.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE