POETUL ZILEI - SORIN LUCACI

 POETUL ZILEI

 


SORIN LUCACI

 

Sorin Lucaci scrie o poezie narativă, ludică și destul de limbută - greu să ții pasul cu acest autor care are o deosebită ușurință de a crea imagini poetice, de a mixa diferite registre de scriitură, totul cu o poftă și o exaltare care, împreună cu celelalte calități ale scrisului său, îl plasează printre puținii descendenți ai lui Petre Stoica din poezia românească de azi.

Claudiu Komartin

 MOSTRĂ DE CURAJ

 

dimineaţa e tulbure e rece

parca s-au revărsat toate penitenciarele

din butoiul necăjit al lui diogene

nebunii sunt pe urmele noastre

îi conduce un prieten vechi de familie

băiat bun ospitaler simpatic

fost antrenor de jiu-jitsu

nimeni nu e de neînlocuit în dimineaţa asta

acră şi crudă

ca o mănuşă carbonizată

pe jumătate udă

fără degete fără piele fără oase

dar cu amprentele mari cât plămânii

de porţelan ai oraşului

şi ţie ţi-e frică să te naşti idiotule

nu-i aşa? hai recunoaşte

nu, mulţumesc, lasă o să mă nasc mai încolo

mult mult mai încolo

după ce-or trece toate astea

după ce vom trece unul prin altul

eminenţi şi tăcuţi

 

ACUM VĂ VORBESC DINTR-UN LEMN DE SALCÂM


 

acum vă vorbesc dintr-un sicriu cu redingotă si joben

sau din blana unui viezure mort de spaimă

e bine aici sub pământ dar așteptarea e mai rea decât moartea

vă spun că vor veni vremuri mai bune și pentru voi

eu vă vorbesc cu liniștea unui patriarh iar voi mă ascultați

toropiți de aromele serii

până ce vin hingherii de suflete să vă perceapă taxa pe vise

taxa pe viciul neputinței

taxa pe nonvaloarea adaugată

nu-i lăsați să vă ia

nu-i lăsați să vă mâne ca pe vite

noi nu suntem d-ăia, băiete

noi am fost cândva viețași

aici se impune puțin respect măcar așa de ochii lumii

de amorul artei

 

acum vă vorbesc dintr-un lemn de salcâm

de care au atârnat funia groasă a spânzuratului

vă spun că e bine aici sub pământ și e cald în casa fără ferestre

dar voi acolo sus ce faceți

au încuiat toate odăile

au închis toate drumurile

au sigilat granițele unui viitor de câlți

au zăvorât ultima rugăciune în pântecele lunii

încât ne e lehamite să mai și murim

 

de azi înainte n-am să vă mai vorbesc

decât prin gura unui leu de marmură

 

ASERŢIUNEA COBOARĂ ÎN STRADĂ

 

umbra salcâmului japonez

dansează pe notele unei arii bine cunoscute

dansează dansează dansează

până la venirea sezonierilor cu gâturi lungi şi subţiri

pălăvrăgind despre adam puslojic

la noi în oraş nu se mai vând gogoşi umplute cu unt de arahide

la noi în oraş nu se mai vând demult blănuri de sconcs

pe ultimele le-au dus polonezii bodogănind astă iarnă

cu ultimul transport

antrenorul de sânge ignoră faţada antică a oraşului

duzilor le vom lua pulsul cu dinţii

ce mai harababură

ce mai nebunie

aserţiunea coboară în stradă venerând

dromaderii pustiului

uitaţi însingurati resemnaţi, printre altele

printre multe altele

cu o lanternă magică agăţată de brâul

vechiului pastişor

aşteptăm noaptea polară

aşteptăm vulpile să ne încălzească imaginaţia

de tinichea şi inimile mirosind a cabernet

aşteptăm poştaşul să ne aducă veşti despre

bătrânul poet din orăşelul fără suveniruri

din orăşelul cu porţile ferecate

ridiculizând printre altele oboseala şi iernile geroase

frigul asistenţa socială şi orfelinatele

ce mai harababură

ce mai nebunie

elixiruri ale tinereţii vândute la kilogram

în pieţele publice

frânturi de memorie doar luxul contează

va spun doar luxul contează

pe braţe fotografia îngerului masochist

ca o banală strângere de mână

într-o după amiază târzie

sau femeia în întuneric nevoită să înţeleagă totul

dar absolut totul

dragostea ura pasiunea dispreţul aroganţa

condescendenţa lamentaţia flirtul…

 

REGELE NEBUNILOR SAU DESPRE CUM ÎŞI PETREC

LOCALNICII VACANŢELE DE IARNĂ LA PITTSBURGH

 


înţepenesc aici de câteva zeci de ani

într-o epocă victoriană

elisabetană şi de care mai vreţi voi

în jilţul nebunilor îşi face cuib

moartea patrupedă

cu miros de lavandă ieftină în păr

mănâncă snacksuri şi râde nebuna după fiecare

oftat al supuşilor

nu mai faceţi glume proaste sau vi s-a urât

cu binele, ţipa nebuna

ridiculizând asistenţa şi penajul păsărilor

cu picioare lungi

călugărul franciscan a fugit şi-a luat tălpăşiţa

acum aprinde bioxiduri de carbon pe burta

albă a balenei

undeva prin marea bering

vreau mai multă ruină, n-auziţi?

să văd mai multă ruină,

striga moartea pe picioroange

la naiba, să fie zăvorâte toate ecourile

şi sunetele şi cuvintele

şi râsul nebunilor şi plânsul condescendent

al orbilor

în craniul melancolic al dimineţii

au înflorit muşcatele pe neaşteptate

şi păpădiile au înflorit deasemenea

şi eu care stau acum de vorbă cu muţenia asta

sălbatică

dezhidratată împuţită cu urme de var

pe pleoape şi umeri

o pasăre neagră şi mare călătoreşte prin mine

îmi haşurează orizonturile

se opreşte din când în când ciuguleşte organe

„pe care eu nu le pot atinge”

cum nu pot atinge sensul lucrurilor

apoi îşi vede plictisită de drum

prin ochiul de sticlă al mandarinului s-ar putea

să văd lumea protestând

lumea în carne şi oase

probabil mă iubesc fantomele astea mioape

iubito tu ce zici? doar ne iubim

crezi că ne vor legaliza dragostea

aşa... încetul cu încetul se vor obişnui

sau va trebui să-i obişnuim în fiecare dimineaţă

şi dacă n-au s-o facă n-au decât să plece

vom rămâne cu prietenul greene

vom restabili o linişte barocă

ce va înflori sub rochia matinală

a doamnei rosenthal

să vezi şi tu prietene cum îşi petrec localnicii

vacanţele de iarnă

la pittsburgh

 

SALOMEEA

 

Orbit a fost Irod privind pe Salomeea, fiica

Irodiadei, jucând şi chiar înţeleptul Solomon a

fost orbit sufleteşte de femeile străine şi a greşit

şi el înaintea lui Dumnezeu (III Regi 11, 3-4)

 

suntem iarăşi aici în mijlocul templului

ca în fiecare dimineaţă

la mici intervale de timp

ne este servit ceaiul fierbinte

pe o tavă uriaşă

ce seamănă a planetariu

cu scene biblice pe tavan

şi capetele noastre bărboase pletoase

multiplicate la nesfârşit

aşezate pe o mie de tipsii aurite

ce poartă inscripţia salomeii

 

ÎN PATRIA MEA POEŢII MOR ÎNAINTE DE VREME

 


în patria mea poeţii mor prea devreme

cu mult înainte de vreme

mor puţin câte puţin până li se scurge

tot sângele din poezie

până rămâne poezia ca o supă searbădă

nici n-apucă să-şi mănânce amărâta

de pensioară

şi-ntr-o zi li se cuibăreşte nepoftită moartea

în piept sau în burtă

ca un câine zgribulit sub streaşina casei

şi asa tam-nesam începe să crească

şi creşte proasta creşte ca un aluat dospind

până se face una cu pământul până se face tină

şi nu vrea în ruptul capului să plece scârba

dracului

şi ne rugăm doar doar o pleca şi o otrăvim

în fiecare dimineaţă

putin câte puţin îi strecurăm picături letale

în ceaşca de cafea

doar doar o pleca

şi mergem la vraci la babe la ţigănci ghicitoare

facem descântece dăm în bobi

dar ea nu şi nu

încăpăţânata stă ascunsă ca o căpuşă

în blana ciobănescului

ca un chiriaş beţiv într-o garsonieră sordidă

fără geamuri fără uşi fără duşumea

fără angarale plătite

în faţă doar cu o sticlă de vodcă

pe jumătate goală

stă şi aşteaptă a doua venire a lui Hristos

în patria mea poeţii nu au ce căuta

doar coţofenele şi pelicanii îşi găsesc

un loc mai bun

mai jos spre lunca dunării

îşi vor face o altă patrie doar a lor

o patrie a poeţilor undeva mai la nord

în patria mea poeţii îşi amanetează

iluziile cărţile iubitele

îşi amanetează degetele şi ajung doar de-şi

povestesc poemele unor necunoscuţi

la vreo nuntă sau înmormântare

în ţara mea nimeni nu-şi plânge poeţii

în ţara mea de fapt nu mai plânge nimeni

doar vreo bătrână trecând prin cimitir

îşi înclina capul într-o parte

şi-n alta şi printre lacrimi suspină

„maică da’ tânăr s-a dus”

în patria mea nimeni nu-şi plânge poeţii

în ţara mea lebedele au inimi de porţelan

şi gâturi de mucava îmbrăcate

în mătase neagră

vulpile au picioare de sticlă colorotă

şi berzele aripi de tinichea

în ţara mea dumnezeu îşi iubeşte poeţii

mai mult decât în alte părţi

ca un tată binevoitor îi strânge pe toţi lângă el

şi le povesteşte despre mântuire

despre mântuirea prin artă

în patria mea poeţii mor înainte de vreme

 

MAMIFERUL NEGRU ADULMECĂ TRISTEŢEA

 

să faci poezie pe marginea prăpastiei ca şi cum

orice cădere în gol ar repeta la nesfârşit

aceeaşi schizofrenie sălbatică

aceeaşi fâlfâire cu iz rânced a aripilor

aceeaşi mireasmă de insomnie nevrotică

ce ţi se cuibăreşte sub piele sub unghii printre firele de păr

aceeaşi nedumerire cu gleznele umflate

sunt momente când orice vis evadează dimineaţa

prin gratiile străvezii ale pleoapelor

când toţi gardienii publici moţăie pe scaunele şubrede

şi nu faci absolut nimic nu spui nimic

gestul de a riposta rămâne inert ca o mănuşă tricotată

într-un anotimp rece

aruncată la groapa de gunoi a oraşului

rămâi imobilizat în jovialul scaun cu rotile

rămâi imobilizat în propria dâră de viaţă

peste drum doar mamiferul negru adulmecă tristeţea

ca un sâmbure de caisă ascuns în pumn

 

O SĂ-MI CUMPĂR ORAŞUL ACESTA

 


m-am născut undeva într-un cătun în ucraina

aproape de cernăuţi

noaptea vorbeam mult în somn

după ce toată ziua spărgeam baloane rozalii de săpun în

urechea bunicului

„atcroite cnigu” ţipa mama mereu

în timp ce eu citeam „suferinţele tânărului Werther”

îi spuneam că n-am chef să-nvăţ şi că

îl aştept pe tata până-şi termină borşul de peşte

pe vremea aceea aveam mult peşte prutul era aproape

şi plecam împreună pe ogredina

făceam fotografii la minut cu aparatul tatei smena

învăţam câte cinci cuvinte ruseşti pe an

aveam o copilărie fericită

atât de fericită încât ne ascundeam emoţiile prin hambare stranii

mai la vale aveam un lot mare de pământ

unde cultivam criza de hârtie

copiii satului ridicau lângă şcoală piramide gigantice

din borcanele puse pentru iarnă

într-un colţ al casei înconjurat de toate speciile

de pisici

„canarul începea să creadă în binefacerile coliviei”

într-o zi am primit nişte bani de la tata

eram bucuros

o să-mi cumpăr oraşul acesta, îi spuneam,

o să vă arăt eu că o să-mi cumpăr oraşul

e ieftin

nu costă decât două ruble şi cincizeci

e frumos oraşul

văd totul ca-n palmă

mi-ar mai trebui o jachetă

s-a cam lăsat frigul

 

PRIN TOT CEEA CE S-AR PUTEA NUMI  LA UN MOMENT DAT VIAŢĂ

 


cum ridic ninsoarea la rang de virtute

într-o iarnă cu vulpi argintii ca nişte gulere pufoase

la gâtul memoriei afective

şi cum bezmetic ridic noaptea peste oraş

ca o uriaşă umbră polară

aflată în pragul nebuniei

şi starea de saturaţie care-ţi inundă corpul când aştepti dimineaţa

precum apa de ploaie în gâtlejul muribundului

 

înaintezi în virtutea inerţiei, prietene,

prin tot ceea ce s-ar putea numi la un moment dat viaţă

şi chiar crezi asta cu convingere

apoi treci prin bezna luminată obscur de o rătăcită pânză de păianjen

 

până dincolo de sensul acestei lumi fără de sens

nici înserarea nu se ruşinează de epilogul lucrurilor

nici viaţa nu-şi ia propria viaţă în serios

 

nici dragostea nu-şi mai linge rănile ca după un război pierdut

nici moartea nu-şi mai ademeneşte enoriaşii

cu poveşti la gura sobei

şi n-ar trebui să vorbeşti despre firescul sau nefirescul zilelor

dar o faci cu virtuozitatea unui menestrel

nici despre ceaţa care ne acoperă sufletele smulse din orbită

despre spaţiu sau timp

despre privirea ta aparent inocentă în pragul uşii vechi din lemn de stejar

despre umbra ta călătoare din care am reţinut doar

iluzia de sănătate şi bunăstare a lucrurilor

şi ma întrebai: stai aşa, dar cum vine asta?

 

poate doar ceaţa timpurie a lucrurilor ne va salva

mă-mpleticesc şi-ngenunchi par că mă rog

deşi e doar senzaţia cu mâinile negre şi lungi

ale aşa zisului vis

acoperind ca o margine de lume un râu neştiut

 

ca un beduin

crescător de cămile

 

curând se va lăsa

întunericul peste oraş,

pisicile în călduri vor mieuna prelung

pe la colţurile caselor proaspăt văruite,

visul de a mă-ncălzi

la pieptul tău și iarna asta

s-a destrămat la fel de firesc,

acum îmi poartă umbra bolnavă

printre femei desperecheate

și nestatornice

cu aceeași fermitate

cu care caut o bucată de pâine;

în dreptul zilei de miercuri stă scris

numele meu

şi-n dreptul numelui meu cu litere de de-o şchioapă:

sunt un bărbat singur;

spinarea arcuită și frumoasă

a unei rugăciuni

mă îndeamnă la puţină reflecţie,

la puţină pocăinţă;

e timpul să facem un mic bilanţ,

e timpul ca fiecare să fie responsabil

pentru propriile sale decizii

ca un beduin

crescător de cămile şi capre;

voi traversa deşertul

ca un înger ascuns

într-un bob de nisip,

voi cunoaşte lumea.

 

CHIRIAŞUL DINLĂUNTRUL SUFLETULUI MEU

 


în trupul meu locuieşte un alt trup la fel de singur
şi nu ştiu dacă mă voi obişnui vreodată cu asta
câteodată ne unim singurătăţile în mod deliberat ca două armate aliate într-un război al neputinţei
fiecare bătălie câştigată sau pierdută împreună la o halbă de bere după o zi nimicitoare
ne scuteşte de efortul inutil de a justifica ziua de mâine
noul meu chiriaş stă chircit cu picioarele aduse la piept şi mestecă toată ziua
bomboane gumate de zmeură
îmi citeşte câteodată din oswald spengler şi herbert marcuse
şi-a mobilat o cameră în partea dreaptă a sufletului meu
confort 2 semidecomandat cu trecere prin vena cavă inferioară
şi cu vedere spre pubelele multicolore ale oraşului
doar atât şi-a permis din leafa lui de cititor de contoare pentru suflet
nu ne prea vorbim decât în momentele când ne retragem
seara târziu dinspre întinsele câmpii ale andaluziei
am mai câştigat o luptă cu necunoscutul din noi îmi spune
se întâmplă să-mi mai ceară câte-o ţigară şi din vorbă în vorbă
ne apucă miezul nopţii pălăvrăgind despre locuri oameni şi nimicuri

chiriaşul dinlăuntrul sufletului meu este un băiat bun
fost profesor de istorie într-un cătun din nordul bucovinei
a fost dat afară din învăţământ pentru că le povestea copiilor după cursuri
cum ne-au furat bolşevicii pământurile
cum buneii noştri au fost persecutaţi de evreii comsomolişti
cum adevăraţii strămoşi ai acestor ţinuturi ar fi fost dacii liberi sau carpii

în oraş s-a aciuat în urmă cu trei ani iar de vreo doi sălăşluieşte în partea dreaptă a sufletului meu şi-mi ţine de urât în nopţile mele insomniace

deşi i-am spus de nenumărate ori că e posibil să-l vând la toamnă
chiriaşul dinlăuntrul sufletului meu nu vrea să plece
stă chircit toată ziua cocoţat în vârful patului şi mestecă bomboane gumate de zmeură
vorbindu-mi despre copilăria lui nefericită

CU BUZUNARELE TICSITE DE ILUZII

„sur le pont d’Avignon
L’on y danse, l’on y danse
Sur le pont d’Avignon
L’on y danse tous en rond”

graseia copilul vecinilor refrenul cu mâinile întinse spre cerul aducător de ploaie
făcea semne spre ceva numai de el ştiut
ca şi cum ar fi uitat acolo sus zâmbetul răzleţ al unei păpuşi de ceară cumpărată dintr-un talcioc
printre multe alte zâmbete aşezate cu nemiluita în dreptul ferestrei
ca şi cum şi-ar fi prelungit puţin copilăria şi aşa încercată de nenumărate boli
timiditatea-i acoperise faţa ca o botniţă cu aripi negre
în dimineaţa aceea ca o senzaţie de pasăre oarbă
pentru că rămăsese doar atât senzaţia de foame ca un gol înfipt în stomac
pasărea cu ghearele răsfirate mirosind a tristeţe
copilul răscolea haotic pământul din faţa casei
unde printre crengi şi cârlige de rufe jubilau un cuplu de pisici fericite
acolo era locul zămislit într-un deşert fără formă în care mai credeau doar cei bolnavi de iubire
doar cei cu buzunarele ticsite de iluzii
cu aromă de mentă si busuioc
şi turma de bivoli năvălind în somnul său ca o eşarfă neagră la gâtul providenţei
lăsa urme adânci pe pământul din faţa casei
lăsa urme adânci pe obrajii palizi ai copilului
ca nişte roiuri de viespi în călduri

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE