REMEMBER - EMIL BOTTA

 REMEMBER

 

Emil Bota

5 septembrie 1911 - 24 iulie 1977

              Poezia lui Emil Botta, arhetipală,, permanentă, definitorie este opera unuia dintre marii scriitori români şi, nu ne sfiim să o spunem, a unuia dintre cei care, în perspectiva viitorului va avea o dimensiune valorică ce-l va aşeza în primele locuri ale literaturii noastre” (Valeriu Râpeanu)


 

MOTTO:

„Un portret

un extraordinar de frumos portret,

portretul din tinereţe al meu,

al Necunoscutului”

 

REVIZORUL NOSTRU

 Şcolarul Durerii

ce rău a albit...

Anii, la urma urmelor,

anii.

Dar plânsul în hohote,

plânsul, de ce?

Vai, revizorul nostru,

revizorul şcolar

domnul Eminescu,

a fost tras pe roată.

Când vei auzi creanga trosninda

ia seama spun: e osul lui,

al revizorului nostru şcolar...

Minţi, şcolare, minţi,

am răcnit,

Eminescu fost răstignit.

 

A FOST UN MISTER


Oare ce mi-a scris pe frunte afurisitul destin

cu litere fine, cu o pană de venin?

Am întrebat savanţii lumii cu feţe de iască,

Dar niciunul n-a ştiut să-mi citească.

 

Fruntea e o taină gravă pe care abia o port,

ochii în flăcări stau mărturie că încă nu-s mort,

şi mâinile vâslind nebuneşte prin viaţă

mă apropie de un liman, de o ceaţă.

 

Ce se vede acolo ca noaptea care se naşte?

E moartea care te scrutează şi te recunoaşte.

Ea şterge scrisul de pe frunte cu un burete

şi pleacă apoi trântind uşile de perete.

 

PROVERB

 

Prichindeii m-au amenințat că mă-mpușcă

dacă mai trec prin pădure fluierând

și sărutând copacii pe rând.

 

„Eu sunt Dionysos, spusei,

arborii sunt sorii și luceferii mei

și cerul meu este acest limpede iaz

și vă rog să nu faceți haz.”

 

„Ce tot cântă omul? întrebă o șopârlă,

n-ar fi mai bine să-l facem pradă peștilor din gârlă?”

„E Dionysos cel veșnic, rosti un lăstun,

dar am impresia că e un exaltat și un nebun.

 

Să trimitem ștafete în a veacurilor umbră

să întrebe dacă Dionysos avea o privire așa de sumbră

și obrazul ca varul și vocea de plâns năruită

și o viață ca o casă părăsită.”

 

Dar prichindeii au întins sinețele,

copacii de spaimă și-au acoperit fețele

și vuietul reteză ca o secure

liniștea pădurii sure.

 

„A murit impostorul, falsul Dionysos,”, vesti crainicul de aramă

și peste mine așternu o năframă.

Dar luna văzând cum zăceam asasinat, tembel,

dojenind pe omorâtori le grăi: „Dionysos era el”

 

JAF

 

Văd prin ochean malul și colibele.

Dar unde-i marea pe care o blestemau pescuitorii

și uraganul nebun, îmbătat de victorii?

 

Înecatul a cuprins marea în brațe,

a înfășurat-o în uragan ca-ntr-un șal de mătase

și s-a tot dus sub zodii mai norocoase.

 

Văd copacul cu ramuri atente, dezmierdătoare

și aud cântând turturele.

Dar unde e noaptea și unde sunt prețioasele stele?

 

Spînzuratul a luat noaptea pe umeri,

a îndopat buzunarul cu recile juvaeruri

și a tulit-o ca un ogar cu limba scoasă prin ceruri.

 

O ULTIMĂ ÎNTREBARE

 


Tu, care-mi vorbeşti doar în surdină,

aici, foarte aproape de inima mea,

ipocrită noapte, spune-mi,

n-ai văzut cumva lunecând o stea?

 

Ba da, căzu din salba Dianei

o stea ca lacrima de cleştar,

dar un om s-a încovoiat şi a ridicat-o,

omul tăcut, cu ochi lucios, de cămătar.

 

Vai, steaua era o fericire necunoscută,

promisa de Dumnezeu cuiva...

Dar, noapte senină, vistiernică a secretelor,

omul care a luat-o de ce tremura?

 

ORDIN

 

Să mă refugiez în cortul pădurii,

Întunecatul April e pe urmele mele,

zornăitoare lanţuri târăşte

şi un cuţit în mâini să mi-l înfiga în coaste.

 

Cai verzi, purtaţi-mă repede ca fulgerul,

izbăviţi-mă de rău, de harapnicul groazei,

mi s-a făcut părul măciucă, pielea e o năframă de sânge,

fuga, fuga

prin ploaia de sânge, ud leoarcă,

doar voi ajunge la sfântul aşteaptă.

 

Ia-mă la tine în trib,

îi strig ca din gaură de şarpe,

dă-mi simbrie amară, amară,

fă-mă calfă de înger, zelosul tău scrib.

 

N-am defăimat niciodată amurgul şi tăcerea

care sosesc hămesite din peşteri, din grote,

dar acum le insult şi iară şi iară le strig:

Vulpilor, vreţi să-mi las pielea pe-aici, amanet?

 

Şi Întunecatul April se face mai subjugător, mai tiranic,

acum mă va lua în primire năstruşnicul alai,

acum îmi va săgeta cu o floare umărul

şi-mi va porunci laconic: stai.

LINIŞTE

 

Izvor nesecat, minune, profil

al Întunecatului April!

Stele suverane, în această noapte,

cădeţi sătule ca fructele coapte.

 

El vine pentru a mă tămădui

de febra numită „a trăi”.

Vai, stelele, cum l-au tatuat

pe acest apostat.

Vai, stelele, cum l-au jumulit

pe doctorul cel vestit,

 

Mulţumesc, Întunecat April,

că mi-ai arătat în oglindă icoana unui copil,

că m-ai învăţat ştiinţa ciocârliei

care trece vămile veciei.

 

Mulţumesc pentru paletă, pentru creion,

care mi-au purtat mult ghinion.

Şi pentru dreptul acestui caiet

în care a călugărit un descreierat de poet.

 

BRIAREU

 

Singur umblam prin desime,

prin al Rusalelor codru vestit.

Negru de tristeţe, tristeţei sortit.

singur umblam prin desime.

Când auzit-am auzit

glas ca de zimbri, metalic, ascuţit:

Briareu!

Aici în desime nu-i nime,

doar păgâneasca treime, tăcutele

doar elocinţi vegetale şi ziulica şi eu.

Ah, e codrul, titanul cu braţe o mie,

strămoşul codru e Briareu.

Şi mi-a dat Domnul neliniştea setei nebune,

rubedenia vulcanelor crăpate de sete,

simpatia stâncii, a focarelor bete,

purtam pe buze munţi de cărbune!

Ai băut a vieţii şi a morţii frumuseţe toată,

codrule mare; Briareu!

Dar gura mea e gură de cântec, fântână secată,

gură de iad căreia îi e sete mereu.

 

LUMEA BUNĂ

 

Ciute, cerbi,

doamne şi domni,

societate aleasă,

locuitori ai pădurilor milenare,

păduri ale amarului meu!

Lumi, lume copleşitoare,

saci grei îmi dai,

nu mai pot, am o mie de ani,

m-am gârbovit, am îmbătrânit,

m-a copleşit măreţia ta, codre,

m-au zdrobit frunzele căzătoare,

cărămizile şi tencuiala copacilor!

În pieptul meu de aramă

doar o inimă bate, bate,

una doar din cele şapte.

Şi lăudată fie Absenţa! El,

îngerul, obsesia, nu se arată.

Aş fi vizat un empireu,

o eroare genială,

o aureolă

peste pădurile amarului meu.

 

TOŢI CRINII

 

Unde-s duşi Toţi Crinii

de-au rămas numai panseluţele

nevisate,

urâte de moarte?

– La o nuntă de argint îs duşi

Toţi Crinii.

Noi o numim de argint nunta

fiindcă mireasa-i de argint

aşişderea mirele

sub copacul cu ram de argint.

–  Şi pe scăldatul în lacrimi

de ce nu l-au luat

Toţi crinii în alai minunat?

Daţi-mi bocancii de lac,

spânzuraţi-mi cravata de gât,

cravata culoarea Musonului,

uraganul meu preferat.

Şi aşa împodobit

şi aşa spânzurat

să mă duc la nunta de argint

unde-s duşi Toţi Crinii.

 

ALEI !

 

Alei, ce vis, alei!

M-au bătut cei trei

veri păcurari trei,

ca într-o întâmplare nelumească

m-au lovit

cu bâta lor ciobănească,

Şi m-au ciomăgit

şi m-au ciomăgit:

Ce vrei de la noi,

de la oi,

ce vrei, ce mioară cei

tu, cu floarea pe piept,

veşted cavaler,

viclean domnişor?

Nu eşti oare Îngerul

exterminator?

 


GLASUL

 

Tatăl meu a uitat că e mort,

uite-l cum stă

pâlpâind ca făclia

la căpătâiul fiului,

la ţărmii de iaz opalin.

Şi glasul e tremur,

e fierbinte picurare de ceară.

Ce minune, Doamne,

spune glasul,

iată-te constructor de vrăbii.

Stoluri, stoluri,

vrăbiile tale

ca indienii cu pene,

cu ciripitul îmi sapă timpanul,

în orbul ochilor se zbat vrăbiile,

ciugulindu-mi lumina săracă.

Al meu fiu, constructorul de vrăbii,

este rugat

să nu mai cânte.

... Şi glasul mă ia într-o mână,

cealaltă mână

strivitoare se-aşează pe creştet

şi mă zdrobeşte al meu tată,

îmbrăţişându-mă.

 

CUC

 

A venit cucul, singur cuc!

L-am zărit aici în odaie,

închis în mantaua-i sură de pene.

Era modest şi părea lucrător,

venit să repare ceva,

clavecinul sau orga,

tocmai din Stuttgart venea.

Da, măiestoraşule, da,

clavecinul şi orga sunt aici,

gălăgie infernală, infernală,

aici, la tâmplă,

gălăgie şi furie,

clavecin şi orgă.

 

REMEMBER

 

Ce departe eşti, întunecata mea iubită,

prin pereţii odăii te văd ca prin sită,

şi te-aud chemându-mă ca din altă planetă

şi-mi scrii poezii pe obrazul de cretă.

 

E posibil, e posibil oare să nu pot muri,

să-ţi aud vocea suind treapta nopţii, şi suind în zi,

să mă ridic în pat ca o stafie, ca marinarul de veghe,

să te zăresc în somn de la o mie de leghe?

 

Dar e posibil, întunecatul meu iubit,

să mă auzi cântând chiar când voi fi murit,

să mă vezi aeve în cereasca oglindă

şi în părul meu stele să se stingă şi să se aprindă.

 

Dar să nu te superi dacă sărutul meu va fi rece,

dacă dragostea mea ca un frig o să te sece,

dacă îmbrăţişarea mea te va face să suferi

aducându-ţi aminte, nu, să nu te superi.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE